A II-a venire a marketingului
luni, 19 martie 2012
Este incredibil cum in 16 ani de experienta in comunicare integrata de marketing, aproape fiecare vector care o compune s-a redefinit cam de 3 ori. Dar acest lucru nu poate fi de mirare, tocmai pentru ca principiile marketingului se redefinesc cu aproape aceeasi cadenta. Prin urmare trebuie sa existe si o a II-a venire a PR-ului, a II-a venire a responsabilitatii sociale, a II-a venire a advertising-ului s.a.m.d.
Daca ma-ntrebi acum, de unde apar toate aceste reinventari si nevoia de brand etic, rapsunsul care-mi vine cel mai rapid in minte este ca ponderea comportamentului brandului, atarna coplesitor in influentarea deciziei de cumparare.
Din diagrama cu cei 4 vectori a lui Wally Olins, prin care ideea specifica se poate dezvolta, reiese absolut limpede, ca cele mai multe grade de libertate pentru a ne convinge prospectii, ni le ofera tot comportamentul brand-ului si foarte putin ceilalti trei.
Comportamentul brand-ului presupune, de pilda, o responsabilitate sociala asumata si nu doar o promisiune, pe cand stim foarte bine ca produsele si serviciile seamana mult intre ele, mediul in care se desfasoara activitatea e cam acelasi, cu mici diferente si comunicarea, de asemeni, se confunda foarte usor intre 2 sau mai multe branduri concurente.
E firesc, in consecinta, sa se caute tot mai multe strategii de responsabilitate sociala, tocmai pentru ca exercitiul asumarii si practica respectarii devin parte din jocul convingerii clientilor asupra seriozitatii fiecarei companii din spatele brandurilor. Acest exercitiu poate fi vazut ca si un DEMO, care suna cam asa:
- Uite, potentialule client, am promis ca fac asta? Am facut.
- Uite, potentialule client, am promis ca fac si asta? Am facut, nu-i asa?
- Eeei, atunci, daca am promis de mai multe ori ca fac ceva si am facut, asta nu inseamna ca sunt o companie care se tine de cuvant?
Cam asa suna de multe ori “jocul de imprietenire” cu clientul, din perspectiva strategiilor de responsabilitate sociala.
A II-a venire a marketingului se prefigureaza a fi ceva aproape “apocaliptic” tocmai pentru ca, oricat am rezista noi, PR-ul devine marketing, tocmai pentru ca s-a aflat ca este cel mai “ieftin”. Socializarea devine marketing (Facebook, Twitter, Linkedin, G+ s.a.m.d.) interesul total in cautari se transforma in marketing (SEM).
Pe de alta parte, nu degeaba studiile Hive Fire, Inc, B2B Marketing Trends, din 2011 arata ca, marketingul prin continut / content marketing, sta detasat in topul preferintelor companiilor (82%) dintre strategiile folosite in programele de marketing, iar scopul principal urmarit de aceste programe, este sa creeze angajamente pe termen lung.
Alegand sa folosesti specialisti in responsabilitate sociala / CSR, chiar si atunci cand nu ai fonduri si te limitezi la marketing prin continut, ai toate sansele sa te inscrii rapid in topul “audientelor”, mai ales daca si ajungi sa crezi cu adevarat in influenta responsabilitatii sociale corporative.
Cursul de responsabilitate sociala numit: Arta si Strategia responsabilitatii sociale corporative / CSR instruieste oameni care pregatesc un brand etic, cred in schimbare si vor sa puna umarul la trezirea si transformarea societatii in ceva cu mult mai putin apocaliptic decat se profileaza la orizont prin marketizarea totala a societatii.
Un motto care-mi place foarte mult este de la Warren Buffett: “Pret este ceea ce platesti si valoare este ceea ce primesti...” Iar cand pretul este prea mare comparativ cu valoarea, totul devine meschin si lipsit de sens, deregland anumite balante si, implicit, societatea.
Daca noi, sa zicem, cei constienti de importanta modelelor si de faptul ca schimbarea din ceilalti trebuie sa inceapa cu noi, ajungem sa creem branduri etice si standarde de responsabilitate sociala, categoric si ceilalti se vor alinia.
Iti multumesc pentru vizita si pentru timpul acordat ideilor mele.
Adrian Stavriu
Trainer Of Trainers
NOTA:
Articol interesant de citit despre The BIG PICTURE
Cursuri gratuite pentru participantii eligibili gasesti aici