Brandul yETIC, uriasul adevar
luni, 2 aprilie 2012
Sa scotocim putin printre ramasitele legendei bietului yETIC..., brandul fugarit si intepenit in zapada economiei de criza himalaiana...
Dupa cum bine stim, oricare si oricate idei de afaceri am avea, ele vor ajunge sa se dezvolte la cel mult nivelul nostru de perceptie asupra business-ului.
Daca zi de zi voi invata si experimenta cate ceva despre afaceri inovative si strategice, interesandu-ma de la bun inceput despre asteptarile beneficiarilor mei, se cheama ca sunt o persoana “in crestere”, iar selectia informatiei si strategiile de invatare, voi constata ca sunt exact ca nutritia.
Alegand asadar, sa ma “hranesc” cu informatii sanatoase, sunt sanse sa descopar cum se dezvolta o afacere sanataosa si armonioasa. Daca ma alimentez cu junk-food, constat ca parul ma lasa, burta incearca sa mi-o ia inainte, iar dintii, cei cu care m-as mai putea ajuta sa razbesc in economia de viata, pardon, de piata, se vor toci rontaind la acelasi ciolan descarnat, nu-i asa?
Salvarea speciei de brand etic, care stim ca s-ar putea naste in mintea unor antreprenori, odata cu ideea specifica de la care porneste totul, poate face ca urmele noastre pe zapada sa creeze acel woow printre cercetatorii acestui fenomen si vanatorii de legende despre uriasi.
Sincer, as paria de la bun inceput ca, implicandu-ma in construirea unui brand etic, ideea mea specifica va putea lasa urme greu de masurat cu instrumentele pe care cei mai multi le-ar avea la indemana.
Sigur ca te vei intreba: Cum se construieste un brand etic? De ce se cauta branduri etice? Si unde ma poate duce un brand etic?
Parerea mea este ca brandul etic este indisolubil legat de marketingul strategic, marketingul creativ si marketingul responsabil si ne este de maxim folos, daca vrem sa ducem ideea unei afaceri etice pana la capat.
Ceea ce sociologii si psihologii numesc "downshifting phenomenon", iar eu o numesc intoarcerea la normalitate, nu poate fi altceva, decat o reactie organica la un consumerism abuziv.
Iar pentru ca tot ce-i bun si frumos este expus confiscarii, tot de catre cei care au creat consumerismul, pentru a trage si de aici foloase sau a ne manipula tot catre ceva eronat si nesanatos, dar cu fata, sa zicem, umana, ma grabesc sa identific impreuna cu cei care vin la cursurile de responsabilitate sociala si marketingul cauzelor, chiar si aceste tendinte.
Daca aceste infricosatoare studii, facute de oamenii de stiinta din Anglia, arata ca angajatii prefera sa fie mai degraba recompensati in consiliere psihologica, decat in cresteri salariale, atunci filmul “De ce Japonia si noi nu?”, vazut acum multi ani, in facultate, este si mai real, mai apropiat si ingrijorator decat imi parea atunci.
Prin urmare, de ce sa mai pornim o afacere de la o ambitie prin care ne-am impune o idee unei piete, daca acea piata este bine merci in descrestere si-n downshifting?
De ce n-am face un angajament tacit cu prospectii nostri si nu l-am construi exact invers?
Acum, cei care au deja o afacere care a mers o vreme, cauta eticul care nu prea a existat, in toate formele lui de manifestare si de aceea campaniile de marketing social sunt niste falsuri grosolane sau imitatii nereusite.
Ne intereseaza sa descoperim cat mai multe idei de campanii sociale, insa pistele de la care pornim sunt improprii si nu sunt neaparat privite ca o constructie durabila, ci ca o conjunctura de moment.
Cursul de responsabilitate sociala, care te face mai stralucit decat competitorii tai sau mai important decat colegii tai din companie, pentru abilitatile pe care le castigi, numit “Arta si strategia responsabilitatii sociale” este, de departe, solutia care te poate transforma intr-o legenda despre tine insuti, asa cum merita sa fii.
Doar tu vei alege, daca vrei sa fii un Yeti insingurat sau un elf din mitologia nordica despre al carui model de inteligenta, puteri magice si nemurire ne-a aratat Talkien in “Stapanul inelelor”...
Adrian Stavriu
Trainer responsabilitate sociala CSR
NOTA: Raspunde corect la intrebarea:
Cine a spus: “Daca nu este vina noastra, nu ne putem asuma responsabilitatea pentru ea. Daca nu ne putem asuma responsabilitatea pentru ea, noi intotdeauna vom fi victimele acelei vinovatii…
Trmite-ne raspunsul corect si datele tale si primesti un discount de 25% la acest curs.