Unde te duce visul american, ca brand personal
miercuri, 11 septembrie 2013
Acest articol se refera la alternativa brandului personal si nevoia de inovatie in branding, in “lupta” cu acel tip de dezvoltare personala spre care ne imping alesii nostri si corporatiile de ceva vreme.
Dupa o suta de ani de industrializare si “corporativizare”, in care fiecare din noi devenea un sablon sau trebuia sa-si gaseasca loc de “rotita” intr-un mecanism format, parca, numai din rotite de rezerva, ne dam seama ca, acest tip de obedienta, nu are cum sa functioneze.
Daca te intrebi, de ce, poti sa-ti raspunzi chiar tu, gandindu-te ca o viata formata numai din acumulare de frustrari, nu poate duce decat la o “explozie”, ca aceea a unei bombe cu ceas.
Ceea ce am descoperit cu totii, este ca, uneori, frustrarile, daca sunt bine canalizate, pot duce la progres personal si prosperitate.
Visul american, pe care il voi analiza in continuare, a fost si el bantuit de fantomele acestei povesti, care a migrat de la visul fiecarui emigrant dornic de libertate si pamant "al fagaduintei", pana la momentul in care, pe capul fiecarui cetatean american s-au pus prea multe presiuni spre a consuma tot mai mult. Ai vazut filmul despre viata lui Henry Ford?
Astfel, promisa libertate s-a alterat, ca si visul american, tocmai datorita faptului ca trebuie sa muncesti pana la epuizare, ca sa-ti achiti notele de plata, din ce in ce mai mari, pentru ca ai fost impins sa consumi mai mult decat iti permiteai.
Ce e de facut in cazul nostru? Pentru ca, de data aceasta, visul american a “emigrat” catre noi, dar “la pachet” cu dramele lui, iar cei intelepti invata din experienta altora si nu asteapta sa experimenteze frustrari din experiente esuate.
Robert Browning zicea: “Aspiratiile noastre sunt si posibilitatile noastre”. Si de aceea este bine sa fim atenti ce ne dorim, pentru ca s-ar putea sa se si indeplineasca.
Apoi, trebuie sa fim foarte atenti si ce se afla in spatele brandurilor personale de succes. Vedem cu totii la televizor si dramele lor si “pagubele colaterale” create, ca sa ajunga unde au ajuns. Ori nu cred ca asta ne dorim, ca dupe eliberarea de marile frustrari, sa ne incarcam constiinta cu alte “apasari”.
Ce este de fapt brandul personal?
Unii decodifica diferit aceasta definitie, dar cei mai multi stiu ca brandul personal, in general, isi permite sa faca ce vrea si ce-i place mai mult.
Altii decodifica rapid ca 90% din slujbe sunt in primejdie si ca nu e bine sa te lasi condus de unii care nu vad viitorul in acelasi fel, pentru ca o singura decizie gresita poate sa te arunce in strada, cu tot cu colegii tai. Chiar daca apartii unei companii listate la bursa. Cate companii uriase si chiar triplu A (*AAA), nu au intrat in colaps sau se “pregatesc temeinic” pentru asta?
De aceea, singura grija majora in constructia strategiei brandului personal este sa gasesti prin asta si o cale spre prosperitate, ca sa-ti poti intretine visul.
Iar daca despartim prosperitatea materiala de cea spirituala, automat, undeva, se va acumula ceva rau.
Brian Tracy, un mare speaker, spunea: "Propune-ti ca pacea mintii sa-ti fie cel mai important obiectiv si organizeaza-ti viata in jurul lui."
Parca si Gandhi spunea: “Factorii care distrug fiinta umana sunt: Politica fara principii, placerea fara angajament, bogatia fara munca, intelepciunea fara caracter, afacerile fara de morala, stiinta fara umanitate si rugaciunea fara caritate.”
Asadar, daca gandim dupa tiparul Sun Tzu, care spunea in “Arta Razboiului”, ca: “Luptatorii victoriosi intai castiga si apoi merg la razboi, iar invinsii intai merg la razboi si apoi cauta sa invinga”, fara o strategie coerenta a dezvoltarii brandului personal, vom fi total dezamagiti, daca privim modelele de brand doar dupa ceea ce vor ele sa ne arate.
Singura concluzie valoroasa, cred eu, este ca si brandul personal trebuie privit tot ca o “constructie” integrata, atata vreme cat putem fi auditati si putem capata si “valoare de piata”. Si, chiar daca suna cam straniu, putem sa ne “vindem” ca pachet.
Stiai, de pilda, ca Bill Clinton percepe pe un speach intre 100.000 si 200.000 de dolari? Hai sa ne gandim ca am putea fi de 100 de ori mai “mici” decat Clinton, ne-ar strica 2000 de dolari pe un speach?
Sfatul lui Henry Louis Gates, Jr. este: “NU te limita la a te exprima. Autoinventeaza-te. Si nu te limita la modele standard.”
Sfatul lui Einstein este: “Imaginatia este mai importanta decat cunoasterea. IMAGINATIA IMBOGATESTE LUMEA.” Insa imaginatia este un lucru care poate fi cultivat prin cunoastere, daca nu esti un geniu din nastere si un bun analist sau o buna analista.
Daca pana acum credeai ca stii sa inoti, pentru ca inotai intr-o piscina "standard", iar cand oboseai, stiai ca poti atinge fundul, ceea ce se intampla mai nou in economie si societate, este echivalentul aruncarii noastre intr-un ocean, care pe unii ii inspaimanta, iar pentru altii, acesta nu este decat, “UN OCEAN DE POSIBILITATI” prin care imaginatia ta, bine obiectivata, te va ajuta sa plutesti fara sa obosesti.
Si, ca sa inchei, NOUL VIS AMERICAN, este sau pare sa fie, ca o reparatie la ce a fost, adica:
Fii Remarcabil
Fii Generos si responsabil, as zice eu
Creaza Arta
Evalueaza
Conecteaza Oamenii si Valorile
Iar pentru asta, nu trebuie neaparat sa ajungi in America, pentru ca si noi avem nevoie de un vis romanesc asemanator, iar visul romanesc, n-a fost niciodata un vis egoist, ceea ce demostreaza de fapt iesirea in strada a celor mai multe branduri personale romanesti, pe o tema, care ne-ar aduce enorm de multe frustrari.
Visul american s-a consumat si se consuma prin autoimplozie, stand cuminti la televizor.
Visul romanesc NU TREBUIE SA FIE ASA CEVA!
Tocmai un comediant, adica Dave Gardner, ne spune: “Suucesul este sa obtii ceea ce-ti doresti, fericirea este sa vrei ceea ce ai obtinut.”
Acum, daca tot iesim in strada, putem repara rusinea la care ne-au adus unii dintre "comediantii" nostri si spun asta, pentru ca indraznesc sa cred ca nu chiar toti au "putrezit", daca macar unul singur a mai ramas pastrator de principii sanatoase.
Mai multe detalii, principii, parghii si idei, la cursurile de branding pe care le sustin.
Top 50 ganditori ai lumii - T50 Thinkers