Conceptul de BLACK BOX in afaceri
marți, 5 iulie 2011
Cand iti iei "zborul" ca antreprenor si declari ca vrei sa duci afacerea sky-high, te-a interesat si conceptul de black box in afaceri si la ce folosesc de fapt cutiile negre?
Ascultam Black Box – “Ride on time”, videoclipul inserat si recomandat mai jos, care m-a inspirat, de fapt, sa dezvolt astazi pentru tine conceptul de black box in afaceri si ma gandeam, cati proprietari de afaceri ne-au cautat la agentie, nu cu avionul sau racheta cu care ar fi dorit initial sa plece la drum, gata de botezat, adica, pardon, de brand-uit, ci, din pacate, doar cu o cutie neagra a afacerii deja prabusite.
Cum poti sa-l mai ajuti in cazul acesta?
Daca ti-ai pregatit un "aparat de zbor" si o cutie neagra, aferenta , atunci trebuie sa te gandesti ca orice afacere, cat de moderna sau ingenioasa ar fi, tot poate “sa cada” cumva...
Iar daca prietenii si apropiatii cei generosi, pe care ti-ai testat ideile si ti-au dat sfaturi nefondate, fara ca sa fie implicati responsabil, pentru ca nu aveau cum, iti vor spune ca nu ai fost atent si de aceea “ai picat”, atunci totul ti se datoreaza, nu?
Ce, nu stiai ca toti ne trezim dand sfaturi sau acceptand sfaturi neavizate, pentru ca ne pricepem de minune la toate, inclusiv la strategii de marketing si de crestere a afacerilor ...altora?
Sincer ne-ar face placere sa asistam la deschiderea cutiilor negre, doar ca statistica, nu si ca inspectori de daune, pentru ca, dupa cum debuteaza discutiile cu unii clienti, deja anticipam povestile si ne asteptam sa scoata fiecare "cutia prabusirii" din sacosa.
Ne este lesne sa catalogam simptomatologic prabusirea, pentru ca ceea ce ni se dezvaluie la briefing-urile specializate cu care operam, nu sunt altceva decat rachete sau avioane de hartie. Afacerea facuta "pe hartie" poate ramane doar o macheta si nicidecum un mokup nu poate ramane nava finala in care sa te poti urca.
Identificam asadar doua ipoteze:
1. Ori ideea nu e buna, sustenabila si momentul gresit ales, fundamentandu-se eronat de la inceput
2. Ori ideea era buna, dar necomunicata corect, cui trebuie si la timp si din aceste motive s-a volatilizat cherosenul si nu mai are vlaga, ca sa ne exprimam in context.
Asta inseamna ca merita sa pornesti afaceri noi si pionierate, dar gandeste-te macar sa imparti responsabilitatea afacerii cu cine trebuie, instruindu-te bine in legatura cu "lansarea".
Si, cel mai important, citeste transcrierile discutiilor “celorlalti capitani”, pentru ca ai avea multe de invatat!!!
Iata cateva trascrieri din timpul zborurilor:
1. Orice lucru inceput prost, cel mai probabil sfarseste prost si aici putem face referire la naming. Daca numele unei afaceri ma ingradeste, anumite lucruri pe care le fac vor parea bizare si risc sa fiu catalogat gresit si finalmente neinteles de cei carora ma adresez.
2. "Turnul de control" al afacerii, adica referentialul sau consultantii in afaceri dupa care ma ghidez si parametrarea gresita a etapelor in dezvoltare, daca nu am un sfatuitor bun, ma poate duce la "aterizare" intr-o cu totul alta parte decat mi-am propus.
3. "Comportamentul in zbor" si "asezarea in formatie" sau in termeni obisnuiti atitudinea in afaceri, ma poate plasa in fruntea formatiei sau la coada formatiei intr-o demonstratie aeriana, acolo unde voi sta tot timpul cu ochii pe ceilalti incercand doar sa-i imit. Un pionier adevarat alege sa faca lucruri atat de frumoase si captivante, incat, la scurta vreme, sa se alinieze in spatele lui o intreaga escadrila.
4. "Alegerea escalelor" se poate trasforma in ceva riscant, daca raman fara combustibil pe parcurs din cauza unei mici "furtuni economice" sau o schimbare de sistem. Asta cere, de pilda, comunicarea integrata de marketing: obiective clare si SMART, plus coerenta, consistenta si consecventa. Fara doar una dintre ele, risti sa pierzi tot ce ai investit pana atunci.
5. "Aparatura moderna de zbor" este un motiv care te poate duce de la agonie la extaz. Iti construiesti strategic o platforma de comunicare integrata de marketing online, inveti ce poate sa faca pentru tine marketingul rumorii, marketingul viral si social media in forma ei evoluata si descoperi deodata ca ai obtinut exact cota de atentie necesara, pentru a-ti asigura si cota de piata mult dorita.
6. "Echipajul de bord", daca este numai din "capitani", poti sa tii afacerea sus, chiar daca "turbulentele" ii pot indisponibiliza pe unii dintre coechipieri. Un echipaj de zbor bine instruit iti poate transforma afacerea dintr-o singura nava, intr-o linie aeriana. Iar daca tu nu esti suficient de instruit/ a si curajos (curajoasa), cum iti vei alege capitanii, daca nu ai mijloacele sa-i evaluezi?
Invata, aplica, inoveaza si testeaza, apoi ia-o de la capat.
Ce vrei sa spui? Avioanele nu fac si LOOPING?
Ba bine ca da!
Acum nu lua totul prea in serios, mai blogodim si noi despre "acrobatii aeriene", facand haz de necaz, din pacate, dar o mai fi si-un miez de adevar in chestia asta cu lucrurile bine pornite, daca greselile se tot repeta...
Nici Arhimede nu mintea, cand formula teoria parghiei, cu care noi toti am putea rasturna Pamantul.
Totul este sa invatam sa folosim teoria si-n marketing.
Adrian Stavriu
Trainer comunicare integrata de marketing
Videoclipul original incepea cu o racheta si vad ca l-au scos, dar merita ascultata macar muzica originala