Specialist in marketing pe intelesul meu
Orice specialist in marketing este tentat sa se actualizeze cautand sa vada ce surprize mai aduce noua definitie a marketingului, lucru care, evident, te duce in nenumarate directii, te tulbura, iti naste noi intrebari si, in orice caz, nu te face neaparat mai bun decat ceilalti, dar te poate provoca sa contribui chiar tu la redefinirea marketingului, ca stiinta.
Daca esti foarte sigur pe tine, respectiv, daca vrei sa ai ceva de spus in domeniu si sa devii cel mai bun specialist in marketing, ar trebui sa tii minte un singur lucru si anume, definitia antreprenorului:
ANTREPRENORUL = ESTE CINEVA, CARE REZOLVA PROBLEMELE OAMENILOR, FACAND DIN ACEASTA UN PROFIT
Indiferent ce pasiune ai si ce vis iti INCARCA inima in noptile senine, adu-ti aminte ce a spus Philip Seymour Hoffman:
"A CREA CEVA, INSEAMNA, de fapt, A REZOLVA O PROBLEMA"
Asa ca nu-ti face griji, daca, cumva, pasiunea ta este sa pictezi, sa scrii versuri sau sa gatesti, pentru ca, asa cum spune celabra cantareata, Linda Ronstadt:
"ARTA ESTE AUTOVINDECATOARE SI FIECARE OM ARE NEVOIE DE PROPRIA ARTA, CA SA-SI VINDECE PR0BLEMELE..."
De aceea marketingul este, de fapt, arta de a crea un efect de unda cu pasiunea ta, iar daca ne intoarcem la Biblie, despre care spun mereu ca este cea mai buna carte de marketing, daca intai iti cauti "talantul" si apoi, pentru a-l spori, te folosesti de "firul rosu" al Bibliei, acel: "DARUIND, VEI DOBANDI", succesul nu va intarzia sa apara.
Nici cea mai tare strategie de marketing nu poate tine locul pasiunii, pentru ca pasiunea naste entuziasm si entuziasmul nu poate fi mimat, angajati tai o vor simti si-ntotdeauna, iti vor multiplica acest lucru.
Traim intr-o lume in care a ajuns sa fie un moft sa te astepti ca, odata ajuns cu avionul la destinatie, sa-ti ajunga si bagajele si atunci, de ce dealerul auto n-ar gandi si el, sa fie tot un moft sa primesti si volan, dupa ce ai cumparat masina in urma unei promotii de sezon.
La intrebarea:
- Cum domnule, masina nu se livreaza cu volan???
Raspunsul previzibil al vremurilor noastre ar fi:
- Ne scuzati, n-am stiut in ce sezon veti ridica masina si nu ne-am hotarat, daca sa o dotam cu volan de vara sau de iarna, asa ca am trecut volanul la "optionale" ...
Lasand gluma la o parte, nu te sfatuiesc sa soliciti consultanta in marketing si comunicare pentru ceva in care nu crezi si nici nu exista specialisti in marketing, care sa te ajute, cand nici tu nu crezi suficient in ceea ce oferi.
Will Rogers are o vorba: "Daca firmele ar cheltui cu imbunatatirea produselor si serviciilor, cat cheltuie acum pe advertising, n-ar mai avea nevoie de advertising"
De aceea se si spune ca MARKETINGUL SERVICIILOR este SERVICIUL INSUSI.
Ca o concluzie, pentru ca n-am cum sa descriu aici decat principiile, ma intorc la parintele marketingului modern, Peter Druker, care spunea, acum peste 50 de ani ca:
"SENSUL MARKETINGULUI ESTE CA VANZAREA SA DEVINA NENECESARA." Sau, mai bine spus, ca vanzarea sa se intample de la sine, ca o consecinta a pregatirilor anterioare.
Dar ce te faci, cand oamenii nu sunt pregatiti sa vada problema din spatele problemei? Asa cum spune marele profesor in marketing strategic, W.E. Deming: "MARILE PROBLEME sunt acolo unde oamenii nu realizeaza, mai intai, ca ar avea vreuna."
Intorcandu-ne la definitia antreprenorului, singura noastra sansa este sa ii ajutam pe oamenii potriviti, sa-si descopere problemele si pe noi, ca REZOLVATORI.
Cu cat invatam sa facem asta mai automatizat, cu atat afacerea se va multiplica si-n timp ce noi putem fi plecati in excursii prin lume si ne putem bucura de viata, nu doar sa devenim sclavii pasiunii noastre, ceea ce se intampla cel mai des...
IATA DEFINITIA MEA PENTRU MARKETING:
Pentru ca “A CREA CEVA, INSEAMNA, de fapt, A REZOLVA O PROBLEMA” (P.S. Hoffman), MARKETINGUL este ARTA de a face o lume mai buna, obtinand prosperitate din pasiunea pe care o ai, IDENTIFICAND SI REZOLVAND SUPERIOR (cu responsabilitate) problemele CLIENTILOR IDEALI, pe baza nevoii de a face OFERTE PERFECT PERSONALIZATE pentru CERERI PERFECT FORMULATE.
De aici, din Marketingul 3.0, se deduce si noua definitie a pietei, care nu mai este locul unde se intalneste cererea cu oferta, ci locul unde se intalneste cererea perfect formulata cu oferta personalizata.
Daca si tu crezi sau incepi sa crezi in aceste lucruri, cel putin teoretic, te astept pentru a-ti demonstra cat poate fi de previzibil succesul tau, cand stapanesti matematic aceste lucruri.
Am lansat si Problem Solving Academy, unde te invit sa participi cu experienta ta.