ESENTA CREATIVITATII
miercuri, 15 mai 2013
Esenta a ceea ce noi numim creativitate in marketing este si un mare paradox in acelasi timp.
Iata 3 cauze majore ale acestui paradox:
- creativitatea in marketing sau in orice domeniu, daca este tratata ca scop in sine, poate anula scopul final si firesc de a economisi efort sau a ne conserva ori crea un avantaj prin acest mijloc.
De aceea, nu intamplator simpatizam cu motto-ul: Eficienta este cea mai inteligenta forma de lene - David Dunham. Iar OAMENII CREATIVI sunt si, daca nu, mai eficienti, macar mai fericiti, asta sigur.
- unicitatea data de Dumnezeu fiecaruia presupune o zestre, care se regaseste si in metodele sau tacticile creative de a obtine anumite lucruri sau in felul nostru de a fi.
Oricate sabloane au fost impuse omenirii de-a lungul timpului s-au dovedit greu de suportat, iar la noi romanii s-a vazut cum din oricare asemenea tentativa s-a nascut intotdeauna o revolta sau o forma de rezistenta, chiar distractiva uneori.
Lipsa exercitiului creativitatii si "asezarea in linie", fie ca locuim la bloc, traim intr-o garnizoana unde totul este perfect previzibil sau lucrand aceleasi piese pe un utilaj intr-un mod mecanic, s-a demonstrat ca ne poate afecta psihicul, producandu-ne mari tulburari.
- CREATIVITATEA NU GARANTEAZA NEAPARAT EFICIENTA SI PROFITURILE, am putea spune ca este un alt paradox si, de aceea, masura creativitatii presupune si un referential legat de efectele sau impactul creativitatii asupra vietii noastre.
Asadar, ESENTA CREATIVITATII IN MARKETING presupune:
1. intelegerea problemei de marketing,
2. definirea problemei de marketing si
3. gasirea directiei in care trebuie pornit
De abia dupa aceea fiecare ne punem amprenta asupra ceea ce este de obtinut.
Daca gresesti unul dintre cele trei elemente ale esentei creativitatii totul se poate cheama cel mult "fantezie de marketing".
In opinia mea creativitatea pentru spirit este ca oxigenul pentru fizic.
In definitiv, creativitatea din noi se revolta si ne impinge sa ne redescoperim in relatia noastra cu orice, atat pentru a supravietui, cat si pentru a ne satisface aceasta nevoie de diferentiere.
De abia cand descoperim cum ar trebui sa fie relatiile dintre lucruri, oameni, fapte, actiuni si sensurile lor, putem spune ca ne-am creat platforma corecta a creativitatii de la care trebuie sa pornim.
Chiar daca marile corporatii ne repugna uneori pentru ca au nevoie acuta de slujbasi "soldati" si "robotei", tot asa au nevoie si de creativi pentru a le reuni pe toate acestea, pentru a le controla sau pentru a se reaseza in relatia cu mediul de afaceri din care fac parte.
Voi face referire in articolele viitoare si la ceea ce inseamna creativitatea in vanzari, creativitatea in event marketing, in marketing prin continut si, mai ales, creativitatea in branding, capitalul de mare pret, de la care ar trebui intotdeauna sa pornim.
Voi explica ce inseamna creativitatea ca instinct de conservare si cum ar trebui folosita aceasta in mod rational chiar inainte de a ajunge la fundul sacului, pentru a ne trezi ca fara acest lucru vom trai doar in turma.
Esenta creativitatii, tradusa asa, ne ajuta sa ne gasim cea mai buna pozitionare a afacerii, cea mai ieftina cale de promovare si drumul cel mai scurt catre inima publicului tinta, inovand ulterior, pe cale de consecinta si cele mai bune strategii de loializare.