3. Ponturi despre cumparare de media - media buying si planificarea media
S-au scris tomuri intregi despre strategii de media planning si media buying, despre modele matematice de a calcula asta si despre identificarea profilulului audientei, dar cateva idei ar merita retinute, chiar daca ar fi mai bine sa lasati asta pe mana unei agentii de publicitate specializate in strategii de media (media strategy) si cumparare de media (media buying):
Criteriile de baza pentru planificarea unei campanii publicitare, in general vorbind, sunt: "acoperirea" si frecventa (reach & frequency):
- nu cheltuiti inutil cu promovarea afacerii pe vehicole media cu acoperire nationala, daca va desfasurati afacerea doar in cateva orase;
- deseori vehicolele media locale au audienta punctuala mai buna decat cele nationale, chiar daca acelea au un marketing mai bun si stiu sa se promoveze sau sa se vanda;
- nu faceti campanii media in orase in care n-ati ajuns inca, deoarece poate avea efect de bumerang;
- nu planificati niciodata in campanii publicitare la radio mai putin de 3 spoturi pe zi, pentru ca nu va fi o campanie eficienta;
- cumparati media in special de la vehicolele auditate si nu "muscati" momeala argumentatiei despre tiraje uriase, fara verificari;
- nu trebuie sa va fie indiferent pe ce pagina se face contractarea de spatii publicitare sau la ce rubrica, daca vizibilitatea este redusa, n-are importanta discountul la cumparare. Cei mai multi incearca sa va vanda spatiile nevandabile, cele bune se vand singure;
- atentie mare la oferte de ultima ora/ clipa ("last minute offer"), unele dintre ele sunt chiar bune...