Arhitect de eveniment, o meserie banoasa si rara
marți, 15 octombrie 2013
Da, chiar asa, iti vine sa crezi ca arhitectura, ca specializare si arta, se poate invecina cu marketingul?
Si totusi, atunci cand am conceput Cursul unic de creativitate in marketingul prin evenimente, numit “Orice ocazie este unica ocazie”, mi-am propus sa demonstrez cu prisosinta ca poti deveni arhitect de eveniment concomitent cu arhitectul sau arhitecta propriului destin.
Cand ai capacitatea de a crea strategii de evenimente sau concepte de eveniment purtatoare de profit, pentru aproape orice tip de afacere, poti spune ca aceasta se invecineaza cu arhitectura si cu arta regizorala deopotriva, fara a risca sa supralicitezi acest termen, tocmai pentru ca viziunea este cea care face legatura dintre cele cateva abilitati speciale.
Pe de alta parte, Jonathan Swift spunea ca “VIZIUNEA ESTE ARTA DE A VEDEA CE ESTE INVIZIBIL CELORLALTI” si, de aceea, daca ai fi participat vreodata la evenimente gandite dupa asemenea viziuni si strategii de omunicare integrata de marketing, „meseria” de a construi arhitectura de eveniment ti s-ar parea extrem de provocatoare.
Dintotdeauna am participat la sute de evenimente, dar cu mai multi ani in urma am fost invitat la un eveniment cu totul iesit din comun, despre genialitatea caruia am sa povestesc si nepotilor mei.
A avut peste 1000 de invitati si peste 250 de figuranti si de la un capat la altul ne-a tinut pe toti cu gura cascata, fiecare nestiind cum sa-si ascunda surprinderea. In acel moment am decis sa fac si eu acelasi lucru.
Si, cum e bine sa gandesti dupa un rationament inversat si dupa o gandire integrata, am pornit cam asa: cine ar fi investit atat de mult intr-un eveniment de o asemenea anvergura, daca acesta n-ar fi fost purtator de profit. Mergand mai departe pe firul strategiei de eveniment am descoperit ce si unde intervin parghiile, care genereaza atata profit, ca sa merite sa te implici si chiar sa faci o cariera din asta, iar pana la viziunea asupra intregului si la constructia capitalului de brand au mai fost doar cativa pasi.
Ani de zile m-a preocupat fortarea creativitatii si a barierelor, ca sa nu-mi limitez fanteziile legate de un concept si apoi sa gasesc mereu doritori sa se alature initiativelor mele, din care toata lumea sa castige substantial.
Lucrand cu peste 700 de firme si intelegandu-le nevoile, pentru ca nu toate au avut suficiente resurse, tot timpul am simtit provocarea realizarilor mari, cu eforturi cat mai mici, ceea ce ne invata pana la urma Arhimede, prin teoria parghiei, pe care, daca ne-am concentra sa o redescoperim, n-ar mai fi nevoie sa ne limitam pornirile creative, ceea ce face pana la urma deliciul lucrului intr-un asemenea domeniu.
Pana la urma, oricat de mare si incalcita ti s-ar parea jungla economica in care traim, tot nu poti spune ca o jungla se reduce la leii care manaca pe toti ceilalti si la elefantii care consuma numai verdeata si raman in viata doar pentru ca sunt prea mari.
Schimbarea de paradigma din marketing, face ca intelegerea acestor substraturi si strategii sa fie o necesitate si un mod de a rezista, daca nu doresti neaparat sa-ti depasesti competitia.
Daca te-ai gandit cumva sa ma contrazici, spunand ca magazinele virtuale nu au nevoie de evenimente, chiar mi-ar placea sa-ti arat contrariul si ce se poate obtine din asa ceva.
Sigur ca oricare din noi se poate juca cu suprafete, volume si facilitati, astfel incat sa ne iasa o „casa”, daca tot vorbim de „arhitect de eveniment” dar intotdeauna va exista acel arhitect, care-ti face aceeasi casa sa se intoarca dupa soare si de care sa fii maxim de multumit.
Da-mi de stire ca te intereseaza sa redevii propriul stapan sau propria stapana al/ a destinului afacerii tale sau un brand personal cautat/ a de ceilalti si-ti voi da suficiente motive sa intelegi de ce merita sa afli secretele arhitecturii de eveniment, care te va ajuta sa vezi „tabloul intreg” sau, cum zicem noi in comunicare integrata, acel „THE BIG PICTURE”, care-ti va ilustra criza ca pe o oportunitate si intotdeauna se va vinde bine la licitatii.
Adrian Stavriu